Egypt - Cestopisy

Čundr po třech kontinentech

Egyptem bez cestovní kanceláře po památkách i k moři. Kdo byl v Hurghadě s cestovkou, nebyl v Egyptě!

Vše začlo začátkem léta 2008 kouknutím do netu na stránky o letenkách na poslední chvíli a zaujala tam nabídka za 2500 Kč zpáteční do Luxoru. Zavolal jsem o tom kámošovi, co se mnou už byl ve Venezuele před třemi roky a ten neváhal. tak jsme se sešli v Praze na Hlaváku a jeli do Berlína, protože od nás něco tak levnýho nelítá. Vlak jsme zvolili kvůli lahváčům, které k jízdě vlakem neodmyslitelně patří a tak náš čundr mohl začít už v Praze. Do Berlína jsme dorazili po půlnoci 19 června a popojeli k lesu u letiště Tegel, který jsme našli na mapách Googlu a kde jsme strávili noc za hezkýho počasí. Pro případ deště tu dokonce stojí vodárna se stříškou. Ráno jsme tedy odletěli z tepla střední Evropy do ještě většího tepla pouštní Afriky, teploměr sliboval 40-45 stupňů. Let se skládal z přistání nejdřiv v Luxoru a potom ještě v Hurghadě a skoro to vypadalo, že v tom Luxoru budeme vystupovat sami a letadlo se stoosmdesáti cestujícími zde bude přistávat jenom kvůli nám! Obavy se nepotvrdily a spolu s námi vystoupilo asi deset teplomilných pasažérů. Po odbavení jsme opustili klimatizované letiště a můj kamarád Zdeněk Bohm (s ním jsem jel) v kšiltovce a ve slunečních brýlích vstoupil na před sluníčkem chráněné prostranství před letištní budovou a nevšímaje si toho jen řekl „poď někam do stínu, nebo na tom sluníčku zhebnu!“ Já ho uklidnil, že už ve stínu jsme a že se tedy nemusí ničeho bát. Do centra se dá dostat jenom taxíkem a proto se nedá pořídit cesta moc za levno, my to neukecali pod 5 Euro. Navíc fungují taxikáři jako dohazovači do hotelů a pořád se bude kolem vás někdo motat a něco nabízet, tedy spíš vnucovat. Nakonec zjistíte, že ač se v Egyptě prakticky nekrade, tak vydáte na těchto poplatcích bakšiších a já nevím co ještě asi jako za jedno přepadení ve Venezuele. Je ale pravda, že egyptské platy fakticky nedávají místním jinou možnost. Ubytovali jsme se v centru Luxoru v hotelu „Everest“. To zní dost vznešeně, otypovali jsme ho tak na tříšvábový. Hvězdičky jsou pro snoby! Obvykle se v průvodcích píše o večeřích na terase hotelu s výhledem na západ slunce nad Nilem, my ale viděli len střechy pokryté harampádím, za které by se nemusela stydět žádná naše půda. Dolů je vidět do kozí ulice, vedle je ovčí a o kus dál štěrková bobčí. Hlavní ulice jsou jakžtakž, ale ty menší, kam se moc turistů nedostane, stojí za to. Večer jsme si tam naplánovali výlet a nějaký to pivko a záhy se to dozvěděl jeden místní a jal se nás doprovázet. Po setmění nás zavedl do takovýho sklepa, kde pár muslimů tajně popíjelo pivo, skryto před Alláhem. Náš průvodce se hned nechal pozvat a přivedl si i nějaký kamarády… Ráno odjíždíme na západní břeh Nilu na památky a to organizovaně, což nám dohodili na hotelu, pochopitelně nikoliv gratis. Za dva to bylo asi 500 LE a dalo by se to pořídit tak za polovic. Zase jsme se nemuseli o nic starat, shánět vstupenky do chrámů a hrobek, jízdenky na trajekt, smlouvat s taxikářem a platit bakšišný. Návštěvu monumentů nebudu moc popisovat, jsou toho plný průvodci. Přesto se zmíním aspoň o návštěvě Sahary v letním slunovratu za poledne, kdy zde slunce svítí jen o dva stupně od kolmice. S lehkou kocovinou po včerejším pivku to je docela hukot. Taky tu bylo poměrně dost lidí, v sezóně to musí být inferno, zlatý sluníčko. Odpoledne jsme se motali po městě a začínali být víc a víc apatický na dotěrný taxikáře, kočí a felúkaře, tedy majitele plachetnic po Nilu. Už abychom odjeli k moři…

Ráno se tak stalo a jedeme taxíkem za 200 LE, autobus by stál asi třetinu, ale musí se jet 6 km na autobusák, takže zase taxi, mají to prima vymyšlený. V Hurghadě si připadáme jako ve Švýcarsku a budeme tu jenom jeden den, protože chceme jet do Dahabu, prý ráje baťůřkářů. Dá se tu taky levně bydlet, tak za naši stovku, nejsou to tu jen hotelový resorty pro dovolenkáře. Na zítra jsme si domluvili šnorchlovací výlet lodí na Tři ostrovy, ale bylo to zklamání, nesrovnavnatelně hezčí je jet s potápěčema ze základny Lighthouse, jako jsme to dělali v únoru coby freediveři. Za 20 éček na celej den i s obědem. No nevadí, ráno plujeme trajektem na Sinaj. Večer výlet do ad Daharu na súk (trh) shánět bankomat co bere neembosovaný karty. Dalo to občas práci, ale vždycky nějakej nakonec dal. Tak zase bylo na pivo a protože k nám neusedl nikdo místní, tak docela za levno. Jinak v hospodě za pivo dáte tak 8 až15 LE. Cestou zpět jsme narazili na holičství a nechali se „ojet“ břitvou. Holič byl šikovný a trochu to tam evokovalo atmosféru jako u lazebníka někdy v 30. letech. Prima, aspoň mi nepoteče do masky při potápku. Ráno přijel taxík před hotel a odvezl nás do přístavu. Všechno bylo předplacený, ale je pravda, že dáte svý peníze někomu a on je nedefrauduje a dočkáte se svýho bez starostí, měli jsme odvoz i jízdenky na loď. Jen škoda, že stojí 250 LE na hlavu. Za tři hodiny jste ale v Sharm eš Šejku, taky se dá ovšem jet autobusem levně, ale dlouho přes Suez. V přístavu na Sinaji, tedy už v Asii na nás už čekala dodávka a spolu s dalšími cestovateli nás odvezla do Dahabu. Dahab je pobřežní kolonáda lemovaná jedním podnikem vedle druhýho a nabídka značně převyšuje poptávku, neboli před každou restaurací stojí nadháněč a vábí vás dál. Jinak je to tu paráda, moře je kousek, potápění hned ze břehu, nikam nemusíte lodí jako v Hurghadě. Stačí se navlíknout do neoprenu v hotelový koupelně a šup do moře. Ubytovali jsme se v kempu „Full moon“ za 50 LE pro dva. Není to ale pod stanem, spíš to jsou jakési chlívečky pro dva i s koupelnou a klimoškou, za ty prachy luxus. I se šváby Pepou a Bohoušem, komáři tu naštěstí nejsou. Stalo se mi, že jsem si nasadil na záda batoh a vypadnul mi z něho- teď nevím, jestli Pepa či Bohouš. Takovou legraci v pěti hvězdách nezažiješ. Hned vedle je hospoda dokonce s pivem a nebo se dá jít do města na studený levný pivko z krámu a poslouchat místní hity ve dvou musicshopech. Z našeho kempu se sem ale musí přes celý Dahab a odmítat nadháněče, trochu pomůže dotaz na pivo, jestli mají a když nemají tak co tam.
Potápěčské lokality jsou ovšem hlavně v okolí a na některé se dá dojít pěšky a jinam je lepší taxi. Pak stačí ustájit se v některém restaurantu, dát si nealkodrink a jít se nořit. Věci si tu můžete bez obav nechat, ledvinu, foťák no problem. Jenom pozor: Na celé Blue hole nemají pivo!!! Takže rychle dopotápět a šup do Dahabu. Strávili jsme tu tejden a už se nám stýská po Luxoru, tady je moc pořádek. A to jsme původně chtěli přebookovat letenky a letět z Hurghady. Hodný kempař nám poradil jak autobusem z Dahabu až do Luxoru, je to maličkost, 15-18 hoděk cesty. Přes noc za zvuků videa a modliteb. V Luxoru dáváme pivko v naší oblíbené zahrádce u luxorského chrámu a tady nás „vyhmátnul“ majitel hotelu „Bob Marley house“, kde jsme byli spokojení. Dokonce nám půjčili za směšný peníz kola a my na nich objeli chrám v Karnaku a muzea. Doporučuju. I samotná jízda na kole městem stojí za to, v tom chaosu je to zábava, ale i to má svůj řád a řidiči jsou ohleduplní a trpěliví. Vyhlášení luxorští obchodníci a nadháněči nás už ani moc nezlobí, asi je to tím, že jsme za ty dva tejdny poněkud ztmavli. Čas se nachýlil, každá sranda jednou skončí. Můžeme si cestou domů ale libovat, Egypt se zadařil, nejsme tu naposledy. Někde jsem slyšel, že Egypt individuálně je blbost, že jedině s cestovkou. Blbost to není, proč cpát někomu peníze a pak jet organizovaně, když se dá jet za polovic a svobodně se rozhodovat, kam chci a kam ne. Navíc se všude dalo v pohodě domluvit anglicky i když nějaké to arabské slůvko domorodce potěší jako zájem z vaší strany. Na cestu si stačí vzít průvodce typu Lonely planet a ubytování vybírat podle něho, nespálili jsme se. Je to lepší, než poslechnout prvního nadháněče a pak mu ještě zaplatit a bydlet ve švábí noře s hlučnou nefunkční klimoškou a zadraho.
Taky se nebojte prošmejdit Luxor těma nejzapadlejšíma uličkama, bylo tam fakt bezpečno, což se třeba o Evropě říct nedá. Nakonec nejhustší zážitek, kdy se člověk bál-projít pražskej „hlavák“-na vlak!