Egypt - Cestopisy

Eilat - Izrael

Tak trochu jiný výlet. Pastva pro oči.

Při výběru hotelu jsem přemýšlel i o fakultativních výletech a hlavně o vzdálenostech do cílových míst. Proto u mně i vyhrála Taba a hotel Hilton Nuweiba. Jaké však bylo moje překvapení, že nejedeme vlastně do Taby, ale do městečka Nuweiba, které je od ní 65 km. No nebylo to tak hrozné, ale Taba je přeci jenom na izraelských hranicích :-). Po šnorchlování v zátoce Modrá díra jsem vybral výlet do izraelského Eilatu. Proč? Od malička dělám akvaristiku, na mořskou nemám peníze, tak jsem to chtěl vidět aspoň takto. Výlet se totiž skládal z návštěvy podmořské observatoře a delfíní zátoky.

Brzo ráno jsme nafasovali svačinové balíčky na recepci a vyrazili klimatizovaným autobusem směr Taba. Po cestě jsme postupně v různých hotelích posbírali další výletníky a přibližně po hodině a půl jsme byli na egyptsko – izraelských hranicích. Zde následovala bezpečnostní kontrola ( pípal jsem :-) ), razítkování pasů jejich několik kontrol a izraelské hranice. Z těch jsem měl docela obavu, na netu jsem četl několik hrůzostrašných historech o izraelských celnících. Nejdříve kontrola pasů, na bezpečnostní kontrole jsem už nepípal, ale celnici se nezdál můj batoh z kterého čouhal šnorchl. Ta korpulentní dáma byla ověšena snad všemi dostupnými zbraněmi od obušku po samopal a něco brebentila, sice přešla na angličtinu, ale já byl z ní tak vykulenej, že by se ve mně krve nedořezali, natož abych promluvil jinak než česky. Naštěstí chtěla jen otevřít batoh, asi sami nesmějí. Trochu to tam prohrabala a zavelela k odchodu. Pak už jen jedna menší kontrola a byli jsme v Izraeli. Tam už na nás čekal autobus nebo spíš na mně a můj batoh. Následoval krátký přesun do podmořské observatoře.

Ta leží na předměstí Eilatu a jedná se vlastně o takovou menší zoologickou zahradu. Po obdržení vstupenky a krátké instruktáži jsme vyrazili objevovat podmořský svět suchou nohou. ZOO je rozděleno do několika tématických celků s dominující věží observatoře vzdáleně připomínající náš Ještěd. Delegátka nám doporučila ať jdeme nejdříve právě tam dokud je tu málo návštěvníků. V observatoři je kruhová restaurace s obchůdky, zde se nachází i vstup pod hladinu. Tam jsme mazali hned. Po točitých schodek sejdete asi 6 metrů pod hladinu kde jsou dvě místnosti s okénky jako v ponorce. Už na posledních schodech jsme slyšel nadšené výkřiky dětí „Nemo, Nemo“ a Eliška do té doby spíš nevrlá a otrávená z cesty. se okamžitě rozzářila štěstím, že uvidí svého oblíbence, kterého viděla snad tisíckrát na videu. A taky se hned dočkala.

Postupně procházíte k jednotlivým okénkům a pozorujete podmořský život na nefalšovaných korálech. Každé je svým způsobem unikát co do barevnosti korálů, sasanek tak i rybek. Měli jsme možnost vidět nepřeberné množství ryb jak jedinců tak i velkých hejn, jak bezstarostně proplouvají okolo nás. Jedním slovem „ÚŽASNÉ“. Když jsme se aspoň trochu nabažili zahájili jsme výstup na vyhlídku. Na vrcholu observatoře je kruhová plošina z které máte jako na dlani ZOO, jeho okolí a protější pobřeží Jordánska, bohužel i blízký přístav a místní průmysl. Cestou do dalších pavilónů procházíte kolem nízkých akvárií ( ale asi tak 5×5 m) kde jsou ukázky korálů a různých ryb. V jednom byl i místní ošetřovatel v neoprénu :-)

U místní restaurace jsme snědli část svačinky a v obchůdku koupili Elišce polštářek s delfínem. Hádejte s čím teď usíná? :-) Následovala prohlídka akvárií, těch je asi dvacet. Jedno krásnější než druhé s nepředstavitelnými kombinacemi barev a ryb. Doslova a do písmene festival krásy Rudého moře. Po této nádheře jsme se šli podívat do největšího akvária na krmení žraloků. Princip je stejný jako expozice lachtanů v pražské Zoo. Z vrchu otevřený bazén a ze zdola velká okna kde žraloci majestátně proplouvají. V bazénu jsou i obrovští rejnoci a řada větších ryb.

Souběžně probíhal i odborný výklad v hebrejštině :-) a krmení žraloků. Asi si to můžete zaplatit, v potápěčské výstroji a s instruktorem se ponoříte pod hladinu. Viděl jsem jak krmí jen větší ryby, žraloci nevšímavě proplouvali okolo, pak už jsem musel odejít, protože výklad jim tam z reproduktorů řval dost nahlas a ještě to jejich žvatlání :-) To už se blížilo představení v místním interaktivním kině.

Na třech plánech vám promítají film, vy sedíte na pohyblivých sedačkách, které se podle filmu pohybují. Film je natočen jako cesta nějakým obojživelným dopravním prostředkem, protože přiletíte z vesmíru, prolétnete okolo místních horských masívů jako Tom Cruise v Top Gunu a z velkým rachotem přistanete ve vodě poblíž observatoře. Od té chvíle mi to připadalo jako nějaká slátanina z přírodovědných dokumentárních filmů a počítačových animací s občasným zavrtěním sedadla. Visuelně zajímavé, ale scénárista to moc nezvládl. Nicméně dětem se to líbilo a o to jde v prvním případě, že? Komentář byl samozřejmě v hebrejštině, dostali jsme sice sluchátka, ale zdířky byly označeny Russia a English. Takže nic. Dal jsem přednost hebrejštině :-). Po kině už moc času do odjezdu nezbývalo, jen jsme jukli na žraloky, želvy a šup do autobusu.

Ten nás odvezl do delfíní zátoky. Zde je menší pláž ohraničená dvěma ploty. První vyhrazuje prostor na koupání, druhý na koupání s delfíny. K něm je přístup přes ukotvené plovoucí molo ve tvaru ypsilon. Čtyři kruhové plochy skýtají možnost pozorovat delfíny v leže na velkých polštářích. Doporučuji vzít budík. Plošiny se pohupují v rytmu mořských vln. První usnula Eliška, pak manželka a já tvrdě bojoval se spánkem, aby jsme neprochrupli krmení delfínů. Za pořádný příplatek si můžete s delfíny zašnorchlovat případně potápět s přístrojem. Celou dobu pobytu po hladině i pod ní proplouvali skupinky lidí a delfíni občas plavali okolo nich. Asi skvělý zážitek, ale dalších 50 dolarů se mi dávat nechtělo. Chvíli před odjezdem bylo ještě krmení. 10 minut před začátkem se všichni delfíni shromáždili na jednom místě a stále vystrkovali hlavy z vody a něco si povídali s ošetřovatelkou.

Pak přišli na každé kulaté plato ošetřovatelky s kyblíčky se jmény jednotlivých delfínů. Ti se rozdělili podle jmenovek ( asi umí číst :-) ) a začala hostina. Krátká, asi 5 litrový kyblík sprdli jak malinu. Když ryby došli odpluli i delfíni a mi do autobusu. Jednou ze zajímavostí je, že delfíni mají sice ohraničený prostor, ale mohou ho kdykoliv překonat na volné moře. Odtud se zase vracejí, prý lidi považují za své přátele a prostě se k nim rádi navrátí. Důkazem snad bylo i to, že jeden z nich připlul k ošetřovateli a nechal se drbat na břichu. Dvě hodinky strávené mezi delfíny byly nádherné a udělali jsme chybu, že jsme zde nezůstali ještě déle.

Mohli jsme vynechat návštěvu centru Eilatu a koupat se dál. Jistě centrum Eliatu je pěkné, ale jak jsme příliš pozdě zjistili panovalo tam hrozné vedro. Z Negevské pouště foukal normálně horký vítr, takže i ve stínu bylo na padnutí. První naše cesta směřovala do místního obchoďáku, v každém vchodě je bezpečnostní rám s policistou, který vám prohlédne osobní zavazadlo. Obchody jsou stejné jako u nás a ceny také. A klimatizace ta byla úplně boží proti tomu co bylo venku. Tak jsme se jen tak procházeli a užívali se chládku. Dětem jsme za poslední šekely slíbili nějaké bonbóny. Tak jako správný vůdce naší výpravy jsem zavelel „Na začátku je sámoška, dem!“ Aj byla to drogerie, ale už jsme byli uvnitř. V tu chvíli jsem se začal modlit ať je tam aspoň jeden regál s cukrovinkami. Děti mi zcela logicky důvěřovaly a se zájmem si prohlížely vystavené drogistické zboží. Zato manželka dělala takové divné obličeje a kosmetika světových výrobců jí vůbec neoslovovala.

Jaké však bylo mé nadšení, když u kasy byly dokonce regály dva. Zhluboka jsem si oddychnul a děti byly ve svém ráji, i žena pookřála, že se mi podařilo uspokojit jejich touhu po sladkém ( v hotelu tu možnost měli jen formou dortů ). Jak málo stačí k dětské radosti, s dětmi na vrcholu blaha jsme vyrazili do ulic. Došli jsme na nábřeží hotelovými komplexy a najednou slyšíme ohromný hluk a pár metrů nad námi prolétalo letadlo!!! První co mně napadlo “ 11. září přímo v Izraeli“. Vše bylo ale jinak stáli jsme vlastně na začátku přistávací dráhy místního letiště. Představte si, oni mají letiště v centru města!!! Tak jsme v klidu usedli ve stínu palmy a pozorovali místní cvrkot. Chodit se nám v tom vedru nechtělo.

Autobus nás potom odvezl zpátky na hranice kde jsme se opět podrobili různým kontrolám. Zpátky jsem to už čekal klidnější, ale ono ne. Hned při první kontrole jsem přistoupil s dcerou k přepážce se sličnou celnicí. Podám jí pas, holka něco ťuká do compu, kroutí hlavou a povídá něco o tom, že moje dcera neexistuje. Ani když jsem ji vyzvedl do okénka neexistovala. Po chvíli jsem si vzpomněl, že do Izraele šla Eliška s manželkou. Tu jsem zavolal k okénku, předložila pas a Eliška byla na světě :-) a mohli jsme pokračovat do Egypta. To jejich příšerný papírování se mi nechce vůbec popisovat.

Výlet je to nádherný, jen by to chtělo více času na observatoř i na delfínky. Závěrem ještě cena 100 dolarů plus 25 na víza. Celkem dost ale stojí to za to.