Egypt - Cestopisy

To nejlepší z Egypta s plavbou po Nilu

Rychlá poznávačka Egypta se vším všudy:-)

Naše cesta k vytouženému snu začala dne 4.9.2007, 4- hodinovým čekáním na pražském letišti Ruzyně. Jelikož nejsme z Prahy, ale z Olomouce, a jelikož zájezd byl realizován pouze z odletem z Prahy, tak proto to dlouhé čekání. Odlet byl načasován na 1 hodinu ranní, a taky tento čas byl s překvapením dodržen ( pro vysvětlení, oba s manželem jsme letěli poprvé, s tím, že budeme mít stejnak zpoždění).
Samotná cesta letadlem byla pro nás oba velkým zážitkem a dokonce se obešla i bez zažívacích potíží:-D Přílet do Hurghady se konal v cca. 6h 10minut, přechod ze zimy do tepla byl opravdu na začátku hrozný, ale dalo se to ustát.
Na letišti jsme si vystáli frontu na víza, prošli odbavením a hurá ven za delegátem (jmenoval se Mohammed), který nás směřoval k přistavěným autobusům stojících před letištěm.
V autobuse nám bylo řečeno, v jakém hotelu strávíme zbytek prvního dne,na nás vyšel hotel CHARM LIFE*.
Na to, že tento hotel byl
*čkový, byl opravdu útulný a pěkný. Co se týče kuchyně, tak byla určitě dobrá, já ji v takové hojnosti bohužel neochutnala, páč po příletu si můj žaludek řekl, že do sebe prostě nic nedostanu. Nejprve sem se jistila plácačkou slivovice, pak paralenem a potom jsem si preventivně vzala antinal, což pomohlo
Ale i přes tyto nesnáze jsem konečně na vlastní oči viděla moře, pláž u CHARM LIFU byla kousek, takže proč se nemrknout, že
Tím defakto končí první den, nemá cenu to rozepisovat dopodrobna, to by bylo na víc stran:-D

2.den byl budíček hodně brzo ráno, cca kolem 1 hodiny ráno.
Kolem druhé hodiny ráno se nastupovalo do autobusu a jelo se směr Káhira , cestou byl samozřejmě svoz dalších spolucestovatelů.
Příjezd do Káhiry byl fascinující už jen jejich stylem dopravy :-D to opravdu nemělo chybu.
Před tím, než jsme se ubytovali jsme stihli navštívit citadelu Salah al-Din i s alabastrovou mešitou Mohameda Aliho , Egyptské muzeum a dílnu na výrobu papyrusu FALCON PAPYRUS.
Moc mě mrzelo, že nešlo fotit muzeu, protože ty exponáty tam byly opravdu nádherné a korunku tomu nasadila posmrtná maska faraona Tutanchamona, fakt nádhera.
Mumie jsme taky viděli ale ne ty, co jsou nejznámější, páč jejich prohlídka nebyla zahrnuta do ceny lístku, tudíž se lístek na nejznámější mumie musel dokoupit, tak příště.
Do mešity to byl taky zážitek, před vstupem vyzout, manžel absolvoval prohlídku v ponožkách, já naštěstí měla delší kalhoty, takže mundůr jsem na sebe soukat nemusela :-D. Výstup z mešity byl ve znamení pouličních prodavačů, což odtrhnout se od nich bez újmy v peněžence šlo těžko. Ale zvládli jsme to :-D
Poté jsme absolvovali oběd v místní lepší restauraci, ale s tím, že sem opět nic nepozřela,po ukončení oběda nás autobus vezl do hotelu v centra Káhiry, ze začátku jsme si mysleli, že si z nás někdo děla legraci, protože autobus zabočil do zaprášené uličky, kde by nikdo hotel tedy nehledal, ale nakonec se z toho vyklubal taky moc hezky hotel s názvem SHERATON ROYAL GARDENS , tam se konečně můj žaludek uklidnil po objednání hranolek.

3.den se vstávalo už zase v normálním čase cca kolem 8 hodiny, poté se šlo na snídani,poté se jelo směr pyramidy v Gíze.
Už samotné stoupání do kopce autobusem k pyramidám bylo úchvatné, můžu potvrdit, že pyramidy jsou opravdu právem zařazeny k divům světa (i když teď zvoleny nebyly).
Vstup k pyramidám nás přišel pro dva 100 LE, ale za ty peníze to byl úžasný pohled, já si ještě troufla na vstup do Chefronova pyramida, vstup mě vyšel na 25 LE. Než sem realizovala samotný sestup do útrob pyramidy jsem se hrozně divila, proč z ní všichni chodí tak mokří, po sestupu a výstupu jsem dostala odpověď, protože tam byl takové vedro, že ze všech pot jen tekl :-D takže pro příště už vím, co neabsolvuji. Ještě nás delegát zavezl na vyhlídku, kde jsme měli pyramidy jako na dlani.
Potom se autobusem sjelo na parkoviště blízko Sfingy a šlo se směrem k ní. Nemusím říkat, že Sfinga sama o sobě je stejně jako pyramidy dílem opravdu monstrózním. Klobouk dolů před staviteli. Po shlédnutí tohoto unikátu se jelo směrem do dílny na výrobu parfémů do podniku “ THE EGYPTIAN PERFUME PALACE“. V této dílně jsem si koupila esenci Nefertiti, vůní má připomínat voňavku Dolce and Gabana . Dále nás čekal bazar KHAN EL KHALILY. Po prohlídce bazaru nás čekal pozdní oběd u řeky Nil, a poté odjezd autobusem směr káhirské nádraží.
Na to, že jsme jeli I.třídou, tak u nás by to byla s odřenýma ušima III.třída, měli jsme objednané kupé, avšak kupé bez dveří :-D, takže šance se vyspat bylo skoro nulová.
Kupé byla situována pro šest osob, tři sedadla na jedné straně, další tři na druhé straně kupé, všechna křesla byla aspoň polohovatelná, pro příště si opravdu raději připlatíme za lůžko.
Cesta z Káhiry do Asuánu trvala 14,5 hodiny ( díky tomu, že se v Egyptě měnil čas), což při nevyspání byla pro mě hrůza, ale přežila jsem, manžel byl vyspaný až, až:-D.

4.den přijel vlak do Asuánu, následoval přesun z nádraží do autobusu, který nás zavezl k našemu dalšímu dočasnému ubytování, a to na loď, naše loď nesla jméno „THE ORCHESTRA“. Můžu říct, že by člověk vevnitř ani nepoznal, po odražení od břehu, že jede na lodi, prostě to byl plovoucí hotel . Po obědě bylo trocha volna a pak nás náš průvodce vzal kousek od lodi na asuánskou vyhlídku, kde jsme měli možnost shlédnout západ slunce, a jelikož jsem se při pobytu oblíbila chlazený ibiškový čaj, tak jsem si na vyhlídce dala chladivý drink, ale i s mravencem na konci kelímku , budiž místním odpuštěno . Poté následoval přesun autokarem do mešity BADRE MOSQUUE AT EL TABYA, po prohlídce hurá na loď a volno.
Loď přirazila ke břehu a jelo se autokarem směr přístaviště, kde nás až menší loďky dovezly k ostrovnímu chrámu Philae . Příjezd ke chrámu po jezeru poblíž asuánské přehrady byl nádherný, při vystupování jsme museli dávat pozor, aby jsme se trefili správně na prkna přístavu a ne do Nilu. Samotný chrám ční uprostřed části jezera pompézně, i když vlastně stál původně trochu dál než stojí teď (kvůli zatopení byla změněna jeho pozice).
Po prohlídce nás loď zavezla zpět na pevninu a hurá autokarem zpět k hotelové lodi Na lodi jsme trocha spočli.

5.den se jelo fakultativně na ABU SIMBEL . Hned u vstupu jako u každé památky pouliční prodavači, i tentokrát odoláváme. Na Abu Simbelu se nacházejí dva skalní chrámy tzn. Velký skalní chrám je zasvěcen Ramessesovi II. a Malý skalní chrám je zasvěcen jeho manželce Nefertari. Oba tyto chrámy byly stejně jak chrám Philae ,přemístěny ze spodní části skalní stěny na vrchní, uměle vytvořenou skálu, z důvodu zatopení, když se začala stavět Násirská přehrada (většina chrámů u řek či přehrad je z části zatopena). Oba skalní chrámy opravdu vypadají jako kdyby tu byli odjakživa, mě by vůbec nenapadlo, že to není jejich opravdové stanoviště. Jinak jedním slovem zhodnocení chrámů – nádhera.
Po pokochání se opět vydáváme směr parkoviště autobusů a jedeme k lodi (po cestě zpět k lodi nám v poušti vypovídá službu autobus a čekáme na dalšího řidiče, který vodou vyčistil filtr od písku a jedeme dál), kde nás čeká odpočinek a oběd.
Po obědě se jelo autokarem směr přístaviště, kde nás čekali menší loďky, které nás dovezly k ostrovnímu chrámu Philae . Příjezd ke chrámu po jezeru poblíž asuánské přehrady byl nádherný, při vystupování jsme museli dávat pozor, aby jsme se trefili správně na prkna přístavu a ne do Nilu . Samotný chrám ční uprostřed části jezera pompézně, i když vlastně stál původně trochu dál než stojí teď ( kvůli zatopení byla změněna jeho pozice).
Po prohlídce nás loď zavezla zpět na pevninu a hurá autokarem zpět k hotelové lodi . Na lodi jsme trocha spočli.
Vyplouváme , a tentokrát nás čeká večerní prohlídka chrámu v KOM – OMBO . Během manévrů k přistání už vidíme samotný chrám. Chrám je zasvěcen dvou bohům, a to klasicky bohu Horovi (z důvodu domněnky, že se zde odehrála rozhodující bitva mezi Horem a Setem v podobě krokodýla) a bohu Sobkovi což byl krokodýlí bůh), i z tohoto důvodu jsou v tomto chrámu vystaveny mumie krokodýlů. Pro obyvatele starého Egypta byli krokodýli symbolem síly a trpělivosti. Po absolvování prohlídky se vydáváme směr loď, za hojného přitakávání místních obchodníků ( tentokrát manžel neodolá a směle smlouvá). Po večeři máme zase konečně volno.

6.den nás čeká ráno prohlídka chrámu v EDFU . Chrám je zasvěcen opět bohu Horovi, po prohlídce odplouvám směr zdymadla. Původně jsme měli ihned proplouvat zdymadly, ale nevyšlo to, a čekalo se až do večera, naše skupina však nečekala tak dlouho na odplutí a jelo se autokarem směr Luxor.
Po návštěvě komplexu jsme se celá naše skupina nechali vyfotit před chrámem, poté jsme s manželem nakoupili nějaké suvenýry, a šli směr autobus. Autobus pro nás turisty ještě obkroužil chrám pro večerní focení, a pak se jelo o kousek dál do obchodu se zlatem, stříbrem a suvenýry „AI.RIFAIE GOBAR GROUP“. Poté se opět jelo směr loď (jak jinak:-D).
22:45 konečně vyjíždíme směr zdymadla , manévrování do zdymadel se neobešlo bez menší kolize se stěnou zdymadla (naštěstí jsme nedopadli jako Titanic), a po tomto zážitku jdeme spát a tužit síly na další den.

7.den nás čekalo vylodění a celkové opuštění našeho dočasného ubytování na lodi. Poté jsme dojeli na druhý břeh a opět se nahrnuli do autobusu a upalovali směr Memnonovy kolosy. Tyto sedící sochy představují Amenhotepa III. Sochy byly postaveny před vchodem do obrovského zádušního chrámu zasvěcenému právě Amenhotepovi III. Bohužel z chrámu se skoro nic nedochovalo, avšak archeologické vykopávky zde stále pokračují. Další cestu směřuje náš autobus směr zádušní chrám královny Hatšepsovet . K chrámu nás dováží vláček s hnací mašinkou, vytvořenou z vysokozdvižného vozíku, ale bez vidlí. Tato monumentální stavba vytesaná do skály je opravdu nádherná, avšak sem od tohoto chrámu čekala víc. Vedle chrámu jsou zbytky dalšího chrámu, a po stranách zbytky základních kamenů, dokonce i barevně zbarvených, což bylo k vidění v chrámu Kom – Ombo.
Po prohlídce vyrážíme směr alabastrová dílna, kde si kupujeme skarabea a pádíme směr autobus. Po pár kilometrech se ocitáme před vstupním vchodem do Údolí králů (vstup pro dva 140 LE, každý máme na shlédnutí 3 hrobky, Tutanchamonova hrobka byla za 80 LE na jednoho, což jsme všichni ve skupině oželeli). Můžu říct, že to horko tam bylo pro mě nesnesitelné, ale dalo se vydržet. K hrobkám nás odváží další vláček, ale samotné údolí mě moc nenadchlo, ale hrobky byly už přece o něčem jiném, i když já si je moc neprohlédla páč i tam bylo šílené vedro, někdy ještě větší než venku, tak si to prohlédl uvnitř aspoň manžel :-). Poté jsme úprkem spěchali :-D, abychom stihli první vláček, který nás zavezl zpět ke vchodu, a hurá do klimatizovaného autobusu, a hlavně pít a pít, málem sem se v tom pití utopila.
Cestou zpět jsme zahlédli i dům, kde přebýval Howard Carter při vykopávkách v Údolí králů.

Po takto úmorném dopoledni nás čekal převoz přes Nil do restaurace na břehu řeky.
Nu a po jídle nás čekal odjezd do chrámu v Karnaku. Cesta byla hrůza, páč se tam všude dělají asfaltky, tudíž jedno velké staveniště. A co se týče samotného chrámu, tak i před ním bylo staveniště, páč se tam opravovaly chodníky. Nadchla mě alej sfing ale s beraní hlavou, fakt neměla chybu, podobná, ale s hlavou faraóna se nachází v Luxorském chrámu. Sám chrám mě upoutal sloupovou síni, kdy každý sloup vyjadřoval buď rozkvět lotosu nebo papyrus. Zde, stejně jako v Luxoru, se nacházejí i dva obelisky, jeden patřil královně Hatšepsovet a další jejímu synovci Ramsessovi III.
Na konci cesty jsme ulovili ještě jeden obelisk, ale jen část a sochu skarabea.
Potom nás čekala cesta zpět do Hurghady, což trvalo asi 4 hodiny. Ubytování poslední noc jsme měli zajištěno v hotelu TRITON EMPIRE*, hotel nebyl nic moc, samý Rus. Můžu říct, kam se hrabe na CHARM LIFE *.
Nu a tímto končí naše 8 denní rychlovka Egyptem ve stručnosti

8.den, což je 11.9.2007, odjíždíme brzo ráno z hotelu směr letiště, kde nás čeká let směr opět Praha a k tomu deštivé počasí.

Už teď můžu i za manžela konstatovat, že jakmile to finance dovol,í jedeme opět do Egypta, protože tam je pořád co poznávat:-)

smilers 20.03.2008 19:22

Diky Slavko, sice je tech defakto 6 dni, nepocitam dva dny prilet a odlet, malo ale stihli jsme defakto vse, co je v egypte zname ( myslim pamatky) mrzi me jen sakkara, ale treba priste:-) sice to bylo dost narocne, az doma jsme se poradne vyspali:-D ale jsem za ten zajezd rada, doufam, ze do egypta se jeste vratime, chtela bych zase pro zmenu do sharmu:-)

slávka 13.03.2008 12:00

Hezký cestopis a krásné fotky. Oživil mi vzpomínky na podobnou poznávačku před dvěma lety. Ale těch 8 dní je opravdu málo. Já byla na 10 dní čistého pobytu a snažila jsem se stihnout vše, co se dalo, ale bylo to s vyplazeným jazykem. I tak to bylo krásné a doufám, že ne naposled. :-)

smilers 01.03.2008 21:33

no v muzeu se uz nesmi fotit, i kdyz pokud ses sikovna, tak se to da zvladnout telefonem s fotakem:-)

smilers 01.03.2008 21:31

Zuzko, tak ja si tuto dovcu chvalim, meli jsme egyptskeho pruvodce, mluviciho cesky a opravdu dobry, vstupy na vetsinu pamatek jsme meli v cene zajezdu, jen prohlídka Egyptského muzea a Citadely , a taky abu simbel jsme v cestovce doplaceli:-)jakmile budou penizky opet jedeme do egypta, a na to, ze jsme byli s manzelem poprve v teto zemi jsme to zvladli na vybornou, zadne problemy:-) tak ti preju at dalsi poznavacka je lepsi:-)

Zuzka123 21.02.2008 08:32

ja som bola na poznávačke po Níle 2x a bohužial tá druhá návšteva sa s prvou nedala porovnať.
Prvýkrát som bola s CK Kartágo (Exim) v roku 2004 - sprievodkyňa Lucka bola vynikajúca, nabitá informáciami, vedela si všetko zorganizovať, vstupy do pamiatok sme mali v cene.

Druhá plavba bola v roku 2007 cez CK Satur, plná zmätkov, neschopná sprievodkyňa, ktorá nemala o Egypte ani páru (stiahli ju z Tuniska na pár zimných mesiacov).
Deň pred odletom nám prišiel list, že do katalógu zabudli uviesť, že vstupy do pamiatok nie sú v cene a v Egypte vyberajú 150 dolárov. Odmietli sme to zaplatiť, program sme si robili sami bez sprievodkyne, lebo tá odmietla s nami chodiť, že to nemáme v cene dovolenky.
Napriek všetkým problémom to bola dobrá dovolenka, ale poriadny sprievodca chýbal hlavne tým, čo boli v Egypte 1x.
Keď som bola prvýkrát, boli sme aj v Káhire a mohli sme fotiť v Káhirskom múzeu, dokonca aj Tutanchámonové poklady. Keď budem mať viac času - hodím ich do fotogalérie.

smilers 19.10.2007 22:37

DIky za pochvalu, s manzelem urcite pojedeme znovu, ale s tim, ze nepojedeme na 8 dni, ale aspon na 12 dni, jen uvazujeme jestli dat jeste poznavacku nebo si udelat kombinacku do Sharm el Sheikhu, prece jenom i tam jsou pamatky, sv.Katerina, mojzisova hora, jeruzalem...no uvidime 8-)ale asi to vyhraje poznavacka, znovu ta sama asi:-D

Milena 19.10.2007 21:07

Jako bych tam byla všude znovu,mám přesně rok po poznávačce a uvažuji,že si ji dám ještě jednou ;-) Díky,hezky se to čte.

smilers 15.10.2007 19:12

pro em: ty ceny jsem tam uvedla, pro ty, co cestuji ne pres cestovku, aby vedeli kolik stoji samotne pamatky, jinak vsechno jsme meli uz v cene zajezdu samozrejme ;-)

em 13.10.2007 21:04

Pěkný cestopis, jen mi přrkvapují ty vstupy. To jste si je museli platit sami? My před třemi lety měli všechny vstupy v ceně.