A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Egypt

Oriental Bay 4* - Oriental Bay podruhé - dovolená s rozpaky

Hodnocení ubytování

Protože jsme v Orientalu byly s dcerou již podruhé, dovolím si porovnat obě dovolené. V únoru jsme měly ubytování v budově č. 4, takže kousek do bazénu, do restaurace i na pláž. Měly jsme pro sebe obývací pokoj, dvě ložnice, dvě koupelny. Pro červencovou dovolenou jsem si dala do smlouvy žádost o pokoj v budově blízko k moři (abychom nebyly ubytovány v nejvzdálenějších budovách 6-8) a požadavek na dvě oddělená lůžka, abychom se nepřetahovaly o společnou pokrývku (nejsem na to zvyklá a nevyspím se). Dovolenou jsem objednávala a zálohu platila v listopadu 2011, takže 7 měsíců předem. Po příjezdu brzy ráno nám byl přidělen pokoj v budově č. 6 se společnou postelí. Toto jsme neakceptovaly, takže následovalo dohadování na recepci (hotel je údajně plný), recepční (nepříjemný) musí prý počkat na šéfa, ani nabídka 15E nepomohla. Posedávaly jsme tedy na gauči u recepce asi do 11hod., kdy si nás recepční zavolal, že pro nás má pokoj, abychom se na něj šly podívat, zda jej chceme, a 15E si vzal. Pokoj měl alespoň dvě samostatné postele, ale byl v budově č. 8, což je ta nejvzdálenější k moři. Nakonec jsme jej vzaly, protože jsme toho bivakování na recepci měly akorát dost. Měly jsme tedy stejný apartmán jako v únoru, ale jedna ložnice a koupelna byly zamčené a delegát nás na info schůzce všechny varoval, že musí zůstat zamčené až do našeho odjezdu. Také nám říkal, že pokud by se nám stalo, že nám tam ubytují někoho dalšího, máme ho ihned kontaktovat. Tak toto si opravdu ve čtyřhvězdičkovém hotelu nedokážu představit, že by klidně do jednoho apartmánu ubytovali dva cizí páry. Pokud bych pobyt kupovala na poslední chvíli za last-minutovou cenu, chápala bych, že máme pokoj v nejvzdálenější budově. Ale přece jen jsem již něco procestovala a tak se mi z principu nelíbila skutečnost, že jsem zájezd objednávala a platila sedm měsíců předem a měly jsme i přes naši žádost ubytování co nejdál od všeho. Mám ostruhy na patách, delší chůze je pro mne bolestivá a na šnorchlování má člověk přece jen víc vybavení + vybavení k podvodnímu fotografování a tahat to všechno v tom horku přes celý areál nebylo nic příjemného. Řešili jsme to proto s delegátem Eximu a bylo nám přislíbeno, že jakmile se uvolní pokoj v některé z horních budov, vzkážou nám a přestěhují nás. Do konce pobytu se nám nikdo neozval. Nevím, zda toto jednání bylo způsobeno CK, která má třeba zabukované vzdálenější (a tudíž levnější) pokoje, nebo hotelem, který upřednostňoval Italy, v každém případě se mi prostě nelíbí, když se mnou někdo zachází jako s hostem druhé kategorie. Mimochodem, v těch vzdálenějších budovách 6-8 byli ubytováváni Češi, Slováci a Poláci. Měli jsme tedy velký obývák s kuchyňským koutem, ložnici s oddělenými postelemi, LCD televizí, skříněmi, nočními stolky, koupelnu se sprchovým koutem a WC, malou terásku. Minilednička byla v ložnici, nikoliv v kuch. koutě. Kuchyňský kout byl bez jakéhokoliv nádobí (žádné sklenky, talíře apod.). K dispozici byla varná konvice, dva hrnky, lžičky, v sáčcích káva, čaj a cukr, při příjezdu byla na stolku lahev pitné vody, voda byla pravidelně dodávána cca 1,5l denně. Klimatizace byla zvlášť v obývacím pokoji a zvlášť v ložnici, žádné problémy s ní nebyly, jen ke konci pobytu jsme zjistili, že v dálkovém ovládání ke klimatizaci v ložnici záhadně chybí baterka a tudíž klimatizace nejde ovládat (daly jsme tam baterku z dálkového ovládání k TV). V koupelně byly k dispozici miniaturky sprchových gelů, šamponů, mýdla apod. Každý den čisté ručníky, snad i čistě povlečeno, úklid perfektní. Zpočátku byl náš uklízeč poněkud vlezlejší, klepal na nás, ptal se, zda jsme s úklidem spokojené, zda je vše O.K., se snahou "nasáčkovat" se dovnitř. Postupem času si zřejmě našel jiný objekt zájmu a toto přestalo. Nechávali jsme na posteli obvykle 1USD a dočkali se několika výtvorů z ručníků. Na úklid si opravdu nemohu stěžovat, jen tu kávu na pokoji nedoplňoval, v případě potřeby jsem si přinesla sáček kávy z restaurace. Protože jsem tady nenašla dřívější hodnocení hotelu, pláže a okolí, tak ho dám sem, pro mne osobně je totiž hodnocení pláže důležité a fakt nevím, proč tu již tato kategorie není. Hotel je v podstatě na samotě, kolem je poušť. Nejbližší další hotel je cca 1km Brayka Bay a pak dlouho nic. K zátoce se jde cca 150m pěšky (přes silnici vás převede převaděč) nebo je možné se kousek svézt hotelovým autobusem. Zátoka je krásná, při odlivu ale vypadá bahnitě, vody je málo, musí se jít podél bójek ke korálům, tam se plave buď ze strany korálu na větší hloubce nebo přímo nad korálem v malé hloubce. Nebo se dá jít na stranu Diving Centra, kde je šnorchlování zase úplně jiné - více na hloubce, je tu k vidění např. trnucha jemenská. V červenci byl odliv větší než v únoru. Zátoka byla nyní daleko kalnější - již ráno kolem desáté byla voda dost kalná, na focení to moc nebylo. Čím to bylo způsobené? Možná něčím, co vylučovaly korály, zcela jistě k tomu napomohli chodci, kteří ťapali v písčitých lagunách po pravé straně zátoky, vířili jemný písek a proto byla horší viditelnost. Během našeho únorového pobytu se do prostoru za bójky nesmělo, nyní to tam vůbec nikdo nehlídal a courala tam spousta chodců. Jeden den připlavala do zátoky spousta odpadků z moře - různé papíry, plasty, obaly, odpadkový koš, byl to pěkný hnus, ale druhý den už to ve vodě nebylo. Téměř každé odpoledne plavalo ve vodě hodně přírodnin, což "háklivějším" jedincům nebylo příliš příjemné. Medůzy jsme v červenci ani v únoru neměli, teď jsme našli jednu malou zatoulanou při odlivu na mělčině. Co se týká podmořského života: určitě bych doporučovala boty do vody a šlapat jen minimálně, spíš plavat. Viděli jsme v malé hloubce ropušnice, kambaly, trnuchu, perutýni také vyplouvají na mělčinu. V zátoce jsou želvy, ale lidé se k nim často chovají hrozně, tak jich už mají asi dost a jsou stresované. Prosím, prosím, pokud tu chcete želvy mít i nadále, nechte je žít! Nechytejte je za krunýř, netahejte je dolů/nahoru, jen se dívejte a užívejte si to. Nechte jim životní prostor... Nejsou to plyšová zvířátka k pomazlení. Lehátek je v zátoce dostatek, po celý den se dala sehnat volná lehátka. Větrolamy bohužel stále nejsou, což v červenci ani nebylo potřeba, ale v zimě bychom je uvítaly (v únoru tam byly vyvrácené slunečníky - vyvrátili je prý o Vánocích Italové, a vytvořili z nich tak zábrany proti větru). Pláž je v zátoce chráněná před vlnami, dobře si tu zašnorchlují i začátečníci nebo špatní plavci, dá se šnorchlovat i v malé hloubce cca 0,5-1m a je i tam hodně vidět. Občas si někdo postěžoval na žahavé kousky ve vodě - nebylo to příliš vidět, ale žahalo to, dohadovali jsme se, zda to jsou miniaturní kousky korálů, které třeba vykoušou ploskozubci, nebo nějaký žahavý plankton? Ale bylo to také naštěstí nepříliš časté a spíš ojedinělé. Na pláži je jinak restaurace s barem, půjčovna šnorchl. vybavení od Diving Centra, výdejna plážových ručníků, dvě TOI budky na WC (tohle bych si tedy představovala, že by měl hotel určitě vylepšit). Ještě se vrátím k těm ručníkům - v únoru byly ručníky oproti kartě, to nyní zrušili, byly na podpis. Jedna budka s ručníky byla u hotelového bazénu, druhá na pláži, člověk se zapsal do knihy (jméno, číslo pokoje, počet ručníků) a dostal ručníky, pak je musel na stejném místě vrátit a z knihy se vyškrtnout. Teoreticky tedy bylo možné si půjčit ručníky jak na pláži, tak u bazénu. V Diving Centru bylo možné si sjednat jak potápění, tak třeba noční šnorchlování, tak i různé výlety. Pokud půjdete šnorchlovat brzy ráno, kdy je pláž prázdná, doporučuji nechávat na lehátku minimum věcí, pokud o ně nechcete přijít - během mého ranního šnorchlování mi toulaví psi rozkousali věci, které jsem na lehátku nechala, nebylo to opravdu nic příjemného a podruhé bych to již nechtěla zažít. Psi žebrali v hotelové restauraci, jistě, jsou to chudáci, jejich život je tam těžký, fena prý navíc měla štěňata, lidé psy v restauraci krmili... Na druhou stranu nutno říci, že psi často pobíhali ve vodě, občas některý z nich charakteristicky přičapl a vykonal tam svoji potřebu... Proto opravdu nevím, zda naše střevní potíže byly způsobené něčím ve stravě či pití nebo občasným loknutím si vody ze zátoky.... Jinak fotky podvodního života můžete vidět v mé galerii. V hotelu je rovněž fitness, z něhož je pěkný výhled do okolí, do pouště, ale i na zátoku. Je zde několik různých přístrojů - rotoped, pásy na běhání apod., spousta činek. Dále je zdarma k dispozici herna se dvěma stoly na stolní tenis, kulečníkem, stolním fotbalem. Součástí hotelu jsou i nějaké obchůdky se suvenýry (vše seženete podstatně levněji na letišti v Marse Alam), lékárna.

Hodnocení stravy

Program All inclusive začínal v den příjezdu v 10.00hod. a končil v den odjezdu ve 12.00hod. Strava byla v něčem lepší, v něčem horší než v únoru. U snídaní byl větší výběr pečiva a ovoce, salámy stejně nepoživatelné, sýry o něco lepší, výborné byly pomazánky z čerstvých sýrů (každý den cca 3 různé druhy), spousta různých sladkostí, čerstvé omelety a palačinky přímo od kuchaře. Výběr cereálií, marmelády, med, pravé máslo, zelenina, více druhů ovoce. Nabídka teplého bufetu byla podobná: míchaná vejce, 2 druhy párečků, vařené fazole, nějaké obalené toasty, místní čočková specialita, vermicelli. Několik druhů džusů z postmixů, káva, různé druhy čajů. Obědy na pláži: bílá pizza (jen těsto bez náplně), pizza s kečupem a sýrem (oproti únoru byla o něco lepší, náplně bylo více), jeden druh z grilu (karbanátky, kuře, ryba apod.), hranolky či rýže, meloun, zeleninový salát - výběr nebyl velký, ale dalo se najíst. Obědy a večeře v restauraci: 2 polévky, 2-3 druhy masa, ryba, zelenina, brambory, rýže, těstoviny, oproti únoru navíc lasagne, z ovoce hroznové víno, banány, pomeranče, mandarinky, jablka, melouny, datle. Výborné sladkosti, bohužel nyní dělané spíše ve formě větších dortů, které lidé často rozpatlali (v únoru byly spíš minidortíky - jednohubky). V zadní části jídelny byl italský kuchař, který dělal dobré nerozvařené těstoviny skutečně al dente (nejlepší byly špagety), vedle nějaká nabídka šéfkuchaře (pečená krůta, hovězí zamotané v listovém těstě, již předem uvařené kousky masa ohřáté na pánvi se zeleninou a zabalené do tortily apod.), na terase byl v provozu také gril a každý den se tam při večeři něco grilovalo. Z plodů moře byly jen kalamáry, byly opravdu dobré, čerstvé, buď je kuchař obalil v těstíčku a přímo před námi fritoval nebo jednou měli zřejmě zbylé kalamáry se zeleninou a vinným octem zabalené do tortily, ty byly také dobré. Jednou byla možnost ochutnat rizoto s pidi krevetkami a pidi kousky chobotniček, ale aby je tam člověk pohledal. Zmrzlinu bylo možné si dát u bazénového baru. V čem byla strava horší: bohužel musím v souvislosti s naším pobytem zmínit jedno slovo - recykláty. Jistě, každý hotel nějaké zbylé jídlo zrecykluje na další polévku, pomazánku apod. a člověk to leckdy ani nepozná. Tady bohužel musím říci, že bylo viditelně recyklované maso - pravidelné hranolky hovězího masa evidentně nakrájené z jednoho předem uvařeného velkého kusu, zalité hnědou omáčkou - u těch bylo zřejmé, že pocházely z předchozí večeře, kdy bylo hovězí zabalené v listovém těstě, které nikdo příliš nejedl, takže zbylo, tak se druhý den nakrájelo a udělala se k němu nějaká univerzální hnědá omáčka a hostům se předložilo podruhé další den. Nebo ty kousky již vařeného kuřecího masa ohřátého na pánvi se zeleninou a zabalené do tortily - normální u různých cooking show je příprava ze syrového masa, vždyť kuřecí je hotové během pár minut, nikde jsem neviděla ohřívat takto již uvařené a nakrájené maso. Stejně tak karbanátky - v únoru byly výborné, ochucené, plné šťávy, nyní suché, drolivé, připadalo mi, že jsou udělané z již vařeného masa. A i když do Egypta jezdím kvůli šnorchlování, neznamená to snad, že budu považovat za normální jíst ve čtyřhvězdičkovém (byť egyptském čtyřhvězdičkovém) hotelu ohřáté zbytky od minulého dne. Nápoje: všude rozlévají z originálních lahví pivo Stellu, Coca Colu, Sprite, Fantu, z postmixů bylo možné načepovat vždy cca 2-3 druhy džusů + vodu, automaty na kávu - černou, cappuccino, laté, nesquick (čokoládu). V baru míchali koktejly (mojito, pinacolada, cuba libre apod., bohužel se ztratil nabídkový lístek, takže člověk ani nevěděl, co všechno míchají, občas došla nějaká ingredience, také bych řekla, že se složením drinků dost improvizovali), v rámci AI byl i tvrdý alkohol místní výroby. Víno bylo podáváno jen u oběda a večeře v restauraci a konkrétně červené bylo výborné, nebylo to to nejlevnější stolní víno jako v mnoha jiných hotelích v programu AI. Musím bohužel ale také napsat, že to byla naše pátá návštěva Egypta a první, kde jsme měly střevní potíže, a nebyly jsme jediné - většina lidí, se kterými jsme se během pobytu bavily, měla rovněž větší či menší střevní či žaludeční problémy. Zda byly způsobené stravou, ledem v nápojích nebo třeba občasným požitím slané vody ze zátoky při šnorchlování, to se ale zjistit nedá. Antinal bylo možné koupit od delegáta podstatně levněji než v hotelové lékárně, my měly zásoby z minulých pobytů. Stravovaly jsme se přitom stejně jako při předchozích pobytech - nápoje bez ledu, jídlo hlavně vařené, zeleninu jen tu oloupanou, neplácat páté přes deváté apod.

Hodnocení personálu hotelu

Opět mohu napsat - naprostá spokojenost. Nejlepší personál, který jsme v Egyptě poznali. Milí, nevtíraví, úslužní, vtipní, nečekají na bakšiš. Nejlepší personál byl v jídelně. Nepříjemný byl pouze jeden recepční a občas byl u bazénového baru nevrlý číšník. Jinak se všichni usmívají, zdraví, pokyvují, je jedno, zda jsou to číšníci, kuchaři, uklizeči v jídelně nebo zahradníci v areálu. V protikladu s nimi byli italští animátoři - koukli se na zápěstí na náš pásek a když nebyl oranžový, jaké měli Italové, ale modrý (ty měl zbytek světa), přehlíželi nás jak širé lány. Ani pozdravit neuměli. Opravdu velký rozdíl oproti milým Egypťanům. Až druhý týden pobytu si asi zvykli, že nás potkávají delší dobu, a začali alespoň zdravit. K tomu bych také měla připomínku: v únoru jsme tu byli my Češi normální hosté. V červenci jsme tu najednou byli hosty druhé kategorie - nejdřív Italové, pak dlouho nic, pak zbytek světa. Měli jsme jiné označení, jiné náramky, zcela jistě jiné ubytování (v budovách 6-8 jsem tedy Italy opravdu neviděla, ti bydleli v budovách blíže k restauracím a pláži), jiné animátory. První týden pobytu jsme si mysleli, že jsou zde pouze italští animátoři pro italské hosty. Hotelové animátory jsme původně ani nezaregistrovali. V hotelu teď byly všechny nápisy pouze a jen v italštině - že voda není pitná, že člověk má hodit ručníky na zem, chce-li je vyměnit, a kdo z nás rozumí italsky? Pochopila bych angličtinu, němčinu, ale že je všechno jen a pouze italsky a žádným jiným jazykem, to mi tedy nepřipadalo moc normální, pokud ubytovávají i hosty z jiných zemí a není to čistě italský hotel pouze a jen pro Italy. S tím souvisí i animace. U vchodu do hotelu po pravé straně visela veliká cedule s rozpisem akcí italských animátorů, samozřejmě v italštině. Rozpisy hotelového animačního týmu byly na recepci na lístku cca 20x10cm. Italové byli hodně slyšet na pláži, hlasitou italštinu animátorů a hlasité písničky jste prostě nepřeslechli. Hoteloví animátoři byli spíš neviditelní a neslyšitelní. Pak jednou hotelový animátor učil na pláži tančit salsu - mnozí hosté ji uměli možná lépe než on. V únoru zde byl jiný hotelový tým, Max, Ramses, byli daleko lepší a věnovali se všem. Pravda je, že v únoru jsme tu žádného Itala nepotkali, oni prý v zimě necestují. Další důvody, proč si zde člověk může připadat jako host druhé kategorie: při příjezdu do hotelu jsme v únoru dostali uvítací koktejl, nyní již nic, přičemž Italové měli jak koktejl, tak i občerstvení (nějaké takové jednohubky). Pár dní byla také během našeho pobytu rezervována určitá lehátka pro "privilegované" samozřejmě Italy, lehátka v první řadě byla celý den prázdná, nikdo se neuráčil přijít. Jistě, řeknete si, je to blbost řešit nějak to, že jeden dostal uvítací koktejl a druhý nedostal. Mně to tedy dovolenou nezkazilo,ale určitá pachuť prostě zůstala - z lyžařských pobytů v Rakousku jsem zvyklá, že platím stejně jako jiní a jsem tam pro ně stejně váženým hostem jako místní Rakušané, takže takovéhle kastování na lepší lidi Italy a horší lidi ostatní mně prostě z principu vadí. Rozhodně nemohu říci, že by se zde Češi během našeho pobytu chovali nevhodně (ale netrávila jsem čas u bazénu), spíše Italové byli bezohlední, hluční, v jídelně všechno rozrýpali a nechali, želvu pořád někam tahali, chovali se pomalu jako ti Rusové... Jinak jsou v hotelu občas společné večerní programy - fakírská show, arabská noc, orientální večer apod., přičemž v jiné dny mají Italové své vlastní animační programy.

Celkový dojem, přístup personálu

Chcete-li si užít pěkné šnorchlování a nevadí vám ráno vstávat, klidně jeďte do Orientalu. Strava je na úrovni 3* hotelu, ubytování je pěkné. Lepší ubytování budete mít v době, když zde nebudou Italové. Jinak počítejte s tím, že Italové prostě mají přednost a je jich tu v létě plno. Hotel je na samotě, neočekávejte žádné velké společenské vyžití ani nakupování. Nelíbilo se mi jednání manažera hotelu, se kterým jsme řešily věci zničené toulavými psy na hotelové pláži. Za zničené věci celkem za 3.000,- (dcery drahá značková maska speciálně pro úzký typ obličeje + šnorchl + taška + boty) jsem chtěla finanční náhradu a zajištění zapůjčení šnorchl. vybavení pro zbytek pobytu. Řešilo se to s delegátem a manažerem hotelu pět dní až do našeho odletu, šnorchl. vybavení jsme si nakonec chodily půjčovat do Diving Centra za své, 4 hodiny před naším odjezdem z hotelu a 7 hodin před naším odletem domů začal manažer hotelu požadovat, aby se zavolala policie a ta sepsala oficiální zápis, prostě nátlak, až jsme se bály, že nakonec ani neodletíme. Během našeho únorového pobytu zde psi nebyli. V hotelových zahradách se množí zase kočičky, které chodí až ke schodům k restauraci, takže pro alergiky na psí a kočičí srst není hotel vůbec vhodný, to vám ale v CK neřeknou.

Fotogalerie

Další recenze hotelu